Op de prachtige locatie Abdijhof van de Focolarini (het vroegere klooster) mochten afgelopen donderdagochtend ruim vierhonderd groep 7-leerlingen zich uitleven bij allerlei workshops rond het thema ‘Samen Leven’. Zo waren er workshops met kunstenaars, samen dansen, samen bouwen, schilderen, breakdance. De dag begon al direct goed met mooi (en droog!) weer in de open lucht met een spetterende kickoff en dans!
Zo’n 45 leerlingen van het d’Oultremont College (derde- en vierdejaars) verzorgen ook twee workshops voor alle 400 leerlingen. In drie rondes kwamen er enorme groepen leerlingen binnen die door hen werden opgevangen door steeds twee d’Oultre-leerlingen en verdeeld in zo’n 20 groepen. Per tafel kregen de groepen 7-leerlingen uitleg over wat de bedoeling was. De eerste workshop was het maken een poster rond samenleven: Wat is dat, met wie leef je samen, met wie heb je nog geen kennis gemaakt en hoe zou je dat kunnen doen? IJverig gingen de groepjes aan de slag en al gauw werden de lege posters gevuld met tekeningen en zinnige ideeën.
Lichaamswerk
Daarna gingen de begeleiders met hun groepje naar buiten, de prachtige natuur in. Hier gingen ze leerlingen verbondenheid uitbeelden met hun lichaam. Zo ontstonden acrobatische piramides en levende cirkels, ook paardje rijden kwam veel voor. Inclusief samen bomen knuffelen, want die bomen horen ook bij samenleven. Eén paar leerlingen kwamen aanzetten met kleefkruid op hun kleren; ook een vorm van verbanden leggen met elkaar en de natuur. Ondertussen werden de leerlingen vereerd met het bezoek van de burgemeester, de wethouder van onderwijs, raadsleden en andere geïnteresseerden (ook van de Focolare). Vol bewondering keken deze gasten de posters en het lichaamswerk van de leerlingen. Hieronder een paar meningen van gasten en van d’Oultre-leerlingen die meegeholpen hebben deze dag tot een succes te maken.
Meningen over d’Oultre-workshops
Lynn, vwo-4: "We hebben met zijn allen een hele leuk middag gehad bij de Mariënkroon. Veel kinderen waren gemotiveerd, maar andere kinderen wat minder. Er zijn hele mooie posters gemaakt, hoewel het leukste gedeelte de tweede opdracht was. Eerst hebben we een piramide van mensen gemaakt waar ik samen met B…. ook aan meedeed. Toen we wat tijd over hadden hebben we een samenwerkingsopdracht bedacht waarbij we blind de handen pakten van iemand anders en toen uit de knoop probeerde te komen. Dat was heel leuk en gezellig."
Sjors, vwo-3: "Ik vond het zelf een leuke ervaring en ik vond het ook leuk om iets te leren aan jongere kinderen."
Marjolein, Trefpunt cultuureducatie Heusden: "De wisselwerking tussen leerlingen van het d’Oultremont en de kinderen van de groepen 7 werkte goed. De DOU-leerlingen groeien van hun rol en hebben duidelijk plezier in het mogen begeleiden van de kinderen. Ik ben niet lang genoeg blijven hangen om de inhoud goed te zien, maar de opzet is top!"
Leerlinge vwo-4: "Ik vond het hartstikke gezellig om erbij te zijn. Met de eerste opdracht (poster over samenleven) werkten de leerlingen hartstikke goed mee, ze schreven creatieve dingen op de poster. Je kon zo ook meteen zien hoe de kinderen over samenleven dachten, de een bijvoorbeeld net iets anders als de ander. Het was natuurlijk ook leuk om alle leuke tekeningen van de kinderen op de posters te zien. Bij de tweede opdracht (lichaamswerk), keken de leerlingen elkaar in eerste instantie raar aan. Na een beetje twijfelen kwamen ze toch met leuke ideeën om te laten zien wat samenwerking is. Ik was bij de meeste kinderen hartstikke tevreden over hun inzet (er zaten er een paar tussen die wat minder leuk meededen, maar die heb je er altijd tussen zitten). Kortom: ik vond het hartstikke leuk!"
Olivier van Pinxteren, vwo-4: "Het was vandaag een enorm leuke dag geweest, meneer. Leuk om zo die kinderen een beetje bezig te houden. En verder is alles uitstekend verlopen prachtige posters hebben ze gemaakt. En af en toe nog zelf ook wat praatjes gemaakt met de leerlingen wat erg leuk is om zo weer nieuwe mensen te leren kennen en te VER-STAAN ;). Het was ook fantastisch om te zien dat leerlingen van 3 scholen zo leuk samen konden spelen."
Bram, leraar basisschool: "Leuke samenkomst van leerlingen DOU en basisscholen. Wel zie je een groot verschil tussen de begeleiding bij de leerlingen van d’Oultremont: sommigen omarmen het als het ware helemaal, anderen zijn wat meer afwachtend. Bij één DOU-leerling aten de leerlingen als het ware uit zijn hand. De combinatie van de poster-opdracht met het groepswerk was goed gekozen."
Lerares basisschool: "Ik ervaar deze dag heel positief, ze zijn allemaal heel goed bezig met de posteropdracht. Ook zijn ze buiten goed bezig met het samenwerken en samenspelen. Sommige groepen gaan zelfs eindeloos door met het uitbeelden van verbondenheid met hun lichaam."
Jeanne Kraneveld: "Wat een onvoorstelbare bijzondere en mooie dag met de kinderen van de basisscholen (groepen 7) en de leerlingen van het d’Oultremont College, leerkrachten en nog andere betrokkenen voor deze bijeenkomst. Het thema ‘onze samenleving’ heb ik begrepen. Het was kernachtig vooral, waar het allemaal om gaat in het leven! De saamhorigheid en vooral de boodschappen die zeker goed terecht zijn gekomen voor iedereen! En dan om mee naar huis ten nemen, de dobbelsteen en de poster van Geven! Jullie hebben samen en elkaar veel gegeven! Dank je wel dat ik dit kon meemaken!"
door Dr. Bill Banning (met de dubbele pet als leraar d’Oultremont College én als levensbeschouwelijk identiteitsbegeleider SCALA)