Het was een andere tijd, we waren er geen van alle bij toen het koninklijk besluit over de Maasveren werd genomen.

In 1904 werd besloten dat de veren over de Bergsche Maas voor altijd gratis zouden blijven voor “Landbouwverkeer, voetgangers en fietsers voor familie en kerkbezoek.”

Logisch toch. Door het graven van de Bergsche Maas werd het gebied in tweeën gesneden.

In 2023 leven we in een andere tijdgeest. Vele andere voertuigen dan in 1904 varen over de Maas.

De renteopbrengsten van de bruidsschat van de overheid daalden naar historische laagten en de verliezen bedragen jaarlijks € 700.000,--

Het bestuur van de Maasveren ziet het heffen van tarieven als mogelijkheid om de verliezen (hopelijk) weg te werken en de veren in de vaart te houden.

Voor al die andere voertuigen leek dit ook voor Heusden Één een reële mogelijkheid. Maar voor de boeren, waarvoor het Koninklijk Besluit was genomen zag Heusden Éen het toch anders. In de informatie vergadering van18 april gaf Ans Muskens van de fractie een uitleg waarom heffing voor agrariërs niet wenselijk was, niet alleen financieel maar ook verkeers- en milieu technisch. Met onderbouwde argumenten en cijfermatige toevoeging gaf zij uitleg waarom dit gratis moest blijven. Helaas was er op dat moment nauwelijks draagvlak.

Omdat Heusden Één toch bij haar mening bleef bereidde zij een amendement voor. De tariefheffing gratis voor agrariërs en de rest zoals het bestuur had voorgesteld. De fractie GL/PvdA gaf aan, nadat ze de vergadering nog eens terug geluisterd hadden, dat zij het amendement mee wilde indienen.

Ook de rest van de Raad was na gaan denken. Tijdens de raadsvergadering van 9 mei werd het amendement met 25 stemmen voor, één tegen aangenomen. De aangepaste zienswijze die de gemeente Heusden naar het stichtingsbestuur gaat sturen vindt hopelijk ook steun bij de andere gemeentes die ook verantwoordelijk zijn voor de Maasveren.