Onlangs werd een digitaal boek van Bill Banning op de OMO-studiedag voor docenten levensbeschouwing gepresenteerd: Geen maakbaarheid maar raakbaarheid. Hierin beschrijft en plaatst Banning de jongeren te midden van twee grote problematieken van deze tijd. Met daarbij uiteraard ook een visie op hoe het anders en beter kan.

Zoals gezegd komen de problematieken globaal genomen van twee kanten. Enerzijds is er de ecologische crisis die de hele natuur bedreigt en daarmee ook de mensheid in ernstige problemen brengt. Anderzijds de vele persoonlijke problemen onder de jeugd, van depressiviteit, niet meer weten waar je nu eigenlijk voor leeft tot vormen van zelfbeschadiging toe.

Deze problemen zijn kenmerkend voor de westers-eenzijdige manier van leven: wel veel welvaart (al is dat helaas niet voor iedereen weggelegd), maar tegelijkertijd een schrijnend tekort aan welzijn. We buiten de aarde en de mens uit: we lijken wel slaaf van agenda en social media geworden. Daartegenover plaatst Banning een visie die gericht is op volwaardige relaties, binnen onderwijs en binnen de samenleving. De studie is jarenlang met leerlingen besproken en daarvan getuigen de vele citaten van leerlingen zoals het volgende: ”Dr. Bill Banning probeert altijd een diep verstaan te creëren tussen leerling en leerkracht. Op deze manier ontstaat een sterke samenwerking die resulteert in goede resultaten. Ik vind de werk- en leermethode van Banning erg prettig, omdat je antwoorden en toevoegingen altijd gerespecteerd en gehoord worden. Met bepaalde opdrachten zoals de levensvisie krijg je ook heel veel inzicht in jezelf en hoe je bent. Ook heb ik veel kennis over allerlei geloven opgedaan, waarvan ik denk dat het bevorderlijk werkt bij het verstaan van anderen.” (E.C.)

Woord vooraf door uitgever

Onderwijs gaat niet alleen om het overdragen van kennis en vaardigheden, maar ook om het bijdragen aan het zoeken naar zin van jonge mensen. Dr. Bill Banning beschouwt onderwijs als een middel om jongeren te helpen bij het vinden van betekenis in hun leven. Zijn benadering wil uitdagen en ook inzichten en handvatten bieden voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs, waarbij expliciet aandacht wordt besteed aan de levensbeschouwelijke dimensie van het onderwijs.

Dit boek laat zien waarom een waardengedreven onderwijsbenadering, die een tegenwicht biedt aan de prestatiegerichte cultuur van vandaag, belangrijk is en hoe deze kan worden gerealiseerd in de praktijk. Het vraagt van de lezers van het boek dat zij reflecteren op hoe we jonge mensen voorbereiden op de uitdagingen van deze tijd en hoe we hen kunnen ondersteunen bij het ontdekken en volgen van hun roeping, gevoed door hun eigen levensbeschouwelijke identiteit. Het vraagt van de leraar dat hij zich met zijn hele persoonlijkheid inzet en een voorbeeldrol vervult voor zijn leerlingen. Op deze manier leren zij betekenisvol te zijn en worden zij uitgenodigd als burgers een waardevolle eigen bijdrage te leveren aan de samenleving.

Dit boek kan dan ook gelezen worden als een bijdrage aan het gesprek over de betekenis van (katholiek) onderwijs en hoe het kan bijdragen aan de vorming van verantwoordelijke burgers in onze samenleving. Sint Bonaventura nodigt iedereen die in het onderwijs werkzaam is uit om te reflecteren op deze belangrijke vragen en zo bij te dragen aan het bieden van onderwijs dat bijdraagt aan het goede leven en goede samenleven.

Raymond Hintjes

Voorzitter van de lerarenvereniging Sint Bonaventura (de katholieke afdeling van de Algemene Onderwijsbond)