Gedichten en intimiteit gaan vaak hand in hand. Dat blijkt uit tien levensgrote gedichten van Remco Campert (1929-2022), die uitnodigend aan de historische gevels in Heusden hangen. Tijdens een literaire wandeling kunnen deze gedichten met als thema ‘In ‘t voorbijgaan’ worden ontdekt.

Tekst: Hans van den Eeden

Peter Verboven, voorzitter van de organiserende stichting De Moriaan, vertelt dat met zorg de keuze op de op 92-jarige leeftijd overleden Campert is gevallen. “Wie aan de literaire stroming ‘De vijftigers’ denkt kan en mag niet om Remco Campert heen. Zijn veelzijdigheid blijkt uit zowel zijn vele columns, gedichten als korte verhalen. De inspirerende gedichten zijn aanleiding om in Heusden ook dit jaar stevig uit te pakken. Dit wordt versterkt door de P.C. Hoofdprijs, die hij in 1997 met glans heeft gekregen.” De Moriaan is met de keuze van de gedichten niet over een nacht ijs gegaan. Uit het uitgebreide oeuvre van Campert werd met zorg een selectie gemaakt. Hierbij was herkenning van de eigen situatie belangrijk. Ook de toegankelijkheid voor de ‘toevallige lezer’ was hierbij een uitgangspunt. De bijzondere vormgeving van de gedichten aan de wand was in handen van Lex Eckhardt.

Verrassende ontdekking

Deze afbeeldingen leggen een relatie tot de inhoud. Zowel Heusdenaren als bezoekers zijn verrast door de gedichten. “We liggen met onze boot in de Stadshaven. We komen uit Wassenaar en bezoeken voor het eerst het intieme vestingplaatsje. Tijdens deze toevallige verrassende literaire ontdekking gaan we verder op zoek naar de andere gedichten. Het gedicht ‘American Dream’ op de hoek Demer/Wittebroodstraat spreekt tot de verbeelding”, aldus Karin en Wim van Erpen.

De afgelopen tien jaar presenteerde De Moriaan verschillende dichters. Voorbeelden zijn gedichten van Jules Deelder en K. Schippers. Deze presentaties werden ondersteund met literaire avonden. Bij deze druk bezochte presentaties werd een variatie aan gedichten door een groep Heusdenaren voorgelezen. Deze avonden werden muzikaal ondersteund. Peter Verboven: “Mede door het overlijden van twee bestuursleden is De Moriaan niet meer in staat om deze spraakmakende literaire avonden te organiseren. Ook de voortgang van deze activiteit ‘In ‘t Voorbijgaan’ is erg kwetsbaar.Daarom zijn we als stichting De Moriaan op zoek naar nieuwe mensen, die de activiteiten verder kunnen ontwikkelen.”

Elly de Waard

Het ontbreken van de literaire avond werd onlangs in het Heusdense Gouverneurshuis royaal goed gemaakt. Gedreven en met swing zong Yvonne Weijers gedichten van Elly de Waard. Naast journalistiek begaafd is zij een van de belangrijkste dichters van ons land. Uit het enorme oeuvre van Elly de Waard (1940) zong Weyers gedichten, die erom vroegen om gezongen te worden. “De performance van Yvonne Weijers was helder en we werden direct meegenomen met het bijzondere levensverhaal van Elly de Waard”, aldus een van de aanwezigen. Tijdens de literaire avond, met een mix van gedichten en muziek, werd zij begeleid door drie topmuzikanten. Soms klein, gevoelig, dan weer schurend en swingend.

Culturele hoofdstad

Stichting De Moriaan dankt haar naam aan het complex aan de Pelsestraat nummer 13.Toen het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in 1990 naar Den Bosch verhuisde, kwam het complex leeg te staan. De ambitie was om in één van de panden met als naam ‘De Moriaan’ een theatertje te vestigen. Van een theatertje is het nooit gekomen, maar de stichting liet samen met verschillende culturele stichtingen haar ambitie gebied niet varen. En dat is altijd zo gebleven. Veel activiteiten werden in ‘De Republiek’, Hoogstraat 4, gehouden. Het spraakmakende Eurofestival, georganiseerd door verschillende Heusdense stichtingen tijdens de pinksterdagen in 1992 op onder andere het Kasteelterrein, volgde. Met uitvoeringen op het gebied van dans, muziek en kunst was het festival het grootste dat de vesting ooit heeft gekend. Uitdagend riep de vesting zich toen uit tot ‘Culturele Hoofdstad van Europa’. Daartoe verleenden veel Europese ambassades hun medewerking. Meer activiteiten, zoals concerten op de stadsgracht, volgden. Ook werden in een circustent culturele activiteiten georganiseerd.

Spraakmakend was een avondconcert met varende boten op de grachten. Het was componist Jo Bertrams, die op basis van het herkenbare ‘klinkende slaan’ van Scheepswerf Verolme het stuk Martelando schreef. Daarna volgden concerten in de Stadshaven en dansuitvoeringen op het kasteelterrein. De Kunstbiënnale ‘Heusden op Nieuw’ werd in 1993 georganiseerd. Tijdens het komende Monumentenweekend krijgt dit een vervolg. Ook het ‘In ‘t Voorbijgaan’ is gebleven.