Toen de klas van Isa, Jaylinn en Maud, leerlingen van groep 8 op basisschool De Wilgen, eind 2023 als opdracht kregen zelf een bedrijfje te starten, wist Maud wat haar te doen stond. De meisjes wilden maar wat graag geld verdienen waarmee hun klas goede doelen kon steunen en ze op school leuke activiteiten konden ondernemen. En dus zou Maud er bij haar oma over beginnen, want daar eten ze elke vrijdagavond met de hele familie eigengebakken frietjes.
Door Dimph Vos
De opdracht van school was die vrijdagavond een dik succes. Het ene idee was nog inspirerender dan het andere. Genoeg voor Maud om meteen de volgende zondag al achter de computer te kruipen. Samen met een kennis besprak ze alle ideeën om een eigen embleem voor carnaval te ontwerpen. Een ontwerpmodel had ze met hulp van die kennis zo gevonden en samen gingen ze helemaal los. “Een supergaaf ontwerp”, zegt Maud, “dat helemaal past bij Scala.” Daar zou het niet bij blijven…
Meneer Ruud, leraar van groep 8, was meteen enthousiast. Dat waren ook Isa en Jaylinn, maar omdat je niet echt alles samen kunt doen, bedachten ze ook een plan B. Beide meisjes zouden flesjes verzamelen en inleveren én snoepzakjes Sintmix gaan verkopen. Ongetwijfeld zou dat ook een mooi bedrag opleveren.
Embleem voor carnaval
Ook een goede brief schrijven hoorde bij de opdracht, dus schreef Maud een brief aan Henk van der Pas, directeur van Scala, om hem hun plan voor te leggen. Daarin lichtte ze toe waarmee ze bezig waren. Als een echte marketeer legde ze Van der Pas haar plannen voor de carnavalsemblemen voor. “We willen ze graag in het echt laten maken en dan verkopen, zodat de winst voor onze klas en de goede doelen is.” Ook schreef ze dat ze het supertof zou vinden als hij voor alle juffen en meesters van Scala een embleem zou bestellen. Ze vervolgde haar pleidooi met: “Hoe stoer is het als ze straks allemaal met zo’n embleem lopen op hun carnavalsjasje?” Om vervolgens ook maar meteen voor te stellen dat ze een keer op zijn kantoor langs wilden komen, zodat ze nog beter over hun plannen konden vertellen en hun embleem laten zien. Een alternatief had ze ook voorhanden: Henk kwam vast wel eens op De Wilgen. “Dan mogen we misschien wel even uit de klas om met jou te praten en het embleem te laten zien. We hebben ook naar de kosten gekeken, dus dat kunnen we ook samen overleggen.” Ze maande hem ook tot enige spoed. Immers, een grote bestelling kost tijd en zo veel tijd was er niet.
Meesterlijk
Henk vond het een goed idee en noemde de meisjes echte ondernemers. Wel wilde hij dat ze hem een afbeelding van het ontwerp zouden sturen met de prijs per embleem erbij. Hij schreef verder dat hij alle medewerkers van Scala zou vragen of ze een embleem willen. Scala zou voor elke medewerker het eerste embleem sponsoren, meer emblemen zouden ze dan bij de leerlingen moeten bestellen.
Uiteindelijk heeft de inzet van Maud en haar mailwisseling met de Scaladirecteur geleid tot een prachtig embleem met een tekst (idee van Henk) die boekdelen spreekt: Scala, as ge ’t moar begrèpt. Prettige bijkomstigheid: je kunt het op je jas of ander kledingstuk strijken.
De presentatie
Tijdens de presentatie hebben de meisjes in de klas aan de hand van een powerpointpresentatie uitgelegd hoe je winst kunt maken. Met vooraf de hulp en uitleg van Mauds moeder konden ze in de klas vertellen dat je een simpel, niet te duur maar wel uniek product moet bedenken, waarvan een bedrijf er veel wil bestellen: Massa = kassa. Nou, er zijn genoeg juffen en meesters op alle Scalascholen in de gemeente Heusden, dus de meeste van de 150 stuks gaan vast als zoete broodjes over de toonbank.
Na aftrek van alle kosten blijft er van het embleemavontuur 455,70 euro over, het statiegeld bracht 40,05 op en de snoepzakjes met Sintmixen 33,45. Alles bij elkaar dus 529,20 euro. De helft van het geld is voor schoolactiviteiten, de andere helft wordt verdeeld onder KiKa – Kinderen Kankervrij, het Ronald McDonald Huis en Kempenhaeghe, het Academisch Centrum voor Epilepsie in Heeze.
Voor wie dit collectorsitem ook graag wil, zijn er gelukkig nog enkele beschikbaar. Natuurlijk gaat de volledige opbrengst naar het goede doel. Je kunt je aanmelden via maud-embleem@langenhuizen.net, maar op=op, dus wees er snel bij!
As ge ’t moar begrèpt
Nee, echt spannend vond Maud het afgelopen week niet toen ze de emblemen aan Henk van der Pas overhandigde. Haar missie en die van Isa en Jaylinn was geslaagd en daar zijn ze apetrots op. Hetzelfde geldt voor De Wilgen: as ge ’t moar begrèpt en dè hebbe ze.