Leerlingen in vwo-3 mogen zelf een ministage (vier uren) bedenken waardoor zij in een positief contact komen met de samenleving. De bedoeling is zowel om kennis te maken met alsook iets bij te dragen aan de samenleving. Hieronder het verslag van twee leerlingen van ons d’Oultremont College te Drunen.

”Wij hebben geholpen bij verzorgingstehuis Eikendonk op de afdeling dementie (de Lelie). De oma van mijn klasgenoot werkt hier, dus zo zijn we erop gekomen. Wij hebben daar geholpen door spelletjes met de patiënten te spelen. We hebben namelijk voetbal gespeeld met de patiënten die wel op een stoel zaten. We gebruikten voor de veiligheid ballonnen in plaats van ballen. Ook hebben we nog getennist met ballonnen. Er waren ongeveer 10 patiënten die meededen aan de spelletjes, want in elke woongroep wonen ongeveer 10 patiënten. Soms kwamen er wel wat extra patiënten van andere groepen meedoen met de spelletjes. Daarna hebben we een toetje gemaakt. Er zat Mon Chou, karamel en stroopwafel in het toetje. Daarna gingen we even kletsen met de patiënten. Vervolgens had de oma van klasgenoot het eten klaargemaakt met een andere verzorgster. Toen gingen we met zijn allen eten en zat de dag er alweer op.”

Bijdragen aan ontwikkeling

De levensbeschouwelijke activiteit buiten de schoolmuren heeft ten doel om iets bij te dragen aan de persoonlijke en sociale ontwikkeling van de leerlingen. Hieronder beschrijven beide derdeklassers hoe dit voor hen heeft uitgepakt.

Persoonlijke ontwikkeling

Leerlinge 1: ”Ik denk dat dit heeft bijgedragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling, omdat je op deze manier veel bewuster wordt van mensen met dementie. Wat ik daarmee bedoel is dat doordat je tijd doorbrengt met mensen met dementie, je veel meer te weten komt over de ziekte dementie en wat dat nou eigenlijk met je doet. Het kan namelijk fysiek of mentaal iets met je doen. Je kunt bijvoorbeeld niks meer doen of denken dat je nog maar een kind bent. Het komt meestal bij ouderen voor.”

Leerlinge 2: ”Ik denk dat het bij heeft gedragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling, omdat je meer te weten komt over mensen met dementie en beter snapt dat dementie een hele erge ziekte is. Toen ik namelijk vrijwilligerswerk deed bij Eikendonk was ik met allerlei mensen met dementie. Ik zag toen ook dat sommige patiënten echt bijna niks meer zelf konden en soms ook dachten dat ze veel minder oud waren.”

Sociale ontwikkeling

Leerlinge 1: ”Het heeft bijgedragen aan mijn sociale ontwikkeling doordat je op deze manier vanuit een ander perspectief kijkt, want zo zie je ook wat dementie precies is, wat je een andere idee geeft van sommige dingen. Je zult je misschien ook anders gedragen omdat je een andere kijk op de wereld hebt.”

Leerlinge 2: ”Het heeft bijgedragen aan mijn sociale ontwikkeling doordat je veel met andere mensen bezig bent, zowel met de patiënten als de verzorgsters. Hierdoor leer je veel over hoe anderen mensen zich gedragen en hoe jij daar mee om kan gaan.

Dank

Met dank aan beide leerlingen en aan het Waalwijkse Eikendonk afdeling De Lelie, en de oma van een van beide leerlingen die daar werkt en hen begeleid heeft.

Docent Bill Banning, OMO