Het is 1958

Ik kan me nog herinneren dat ik op de kleuterschool zat waar juffrouw Mina en juf Christel de scepter zwaaiden. Ondanks dat de juffen lief waren en dat je er ongetwijfeld veel leerde (haken, vlechten, plakken, delen enz.) had ik het totaal niet naar mijn zin. Ik kon de tijd niet afwachten om weer naar huis te gaan. Op een dag had de juf iets bedacht om ons als kleutertjes bij de les te houden. Zo tegen twaalf uur, op het moment dat we met de jasjes aan op het stoeltje zaten om naar huis te gaan, zei ze: alle kinderen waarvan de naam begint met de letter M, mogen naar buiten gaan. Ik had geen idee of dat mij betrof en bleef derhalve braaf zitten, wat me een pluim opleverde want ik had goed opgelet volgens de juf. Vervolgens zei ze: nu mogen alle kinderen die op nummer 1 wonen de schoentjes aan doen en buiten in de rij gaan staan. Woonde ik op nummer 1? De juf stond op en zei: Henkie, let nou eens op, jij woont toch op huisnummer 1? Kom op, naar buiten.

Weglopen

Niet veel later had ik een nieuwe hobby en die heette weglopen. Als mijn moeder mij op het schooltje had afgezet en nog maar amper thuis was, meldde ik me al weer. Lieve woordjes, boze woordjes, cadeautjes: niets hielp om me op de kleuterschool te houden. Na een tijdje was mijn moeder het zo zat dat ze me definitief van school haalde.

Leerachterstand

Als dat anno 2024 zou gebeuren, zou Nederland te klein zijn. De leerplichtambtenaar zou mijn ouders niet alleen een reprimande geven maar ook een boete als de kleine Henkie niet onmiddellijk terugkeerde op school. Je zou kostbare lessen missen, je zou belemmerd worden in je ontwikkeling en het kind zou een leerachterstand oplopen. Toen ik vijf jaar was, dus in 1958, begon de leerplicht pas op 6-jarige leeftijd. Een jaar lang niet naar de kleuterschool was geen ramp, sterker nog: daar hebben moeten blijven had me een trauma van hier tot Tokyo opgeleverd. Na schooltijd speelde ik op straat met de andere kinderen en onder schooltijd vermaakte ik me in de zandbak. Eindelijk mocht ik in 1959 naar de ’grote school’ en leerde ik met rasse schreden lezen, rekenen en schrijven.