Dat je op de Bussel welkom bent, wordt meteen duidelijk als we in het kantoor van de Bussel in Vlijmen om tafel zitten. Gesprekspartners zijn Sharon Degen en Henrieke van Tilborg (beiden o.a. leerkracht en lid van het managementteam). Later schuift ook directrice Alice van Beers aan. Terwijl er in de school veel rust heerst, is het op het aangrenzende schoolplein een drukte van belang. Een groep staat klaar om naar de gymles te gaan terwijl andere kinderen buiten aan het leren zijn. Wat de bijna 40 medewerkers hier voor ogen hebben? (Leren) zijn wie je bent, op je eigen manier, door te onderzoeken en ontdekken. Bewegen, verbinding en eigenheid zijn daarbij de nieuwe kernwaarden.

Door Henk Poelakker

Nieuwe school

Op dit moment bestaat de school uit een mini Bussel, waar de vier kleutergroepen gehuisvest zijn en het hoofdgebouw voor de groepen 3 t/m 8. Een groeiende school, waar de benodigde ruimte in het huidige schoolgebouw schaars is. Men is toe aan vernieuwing van het gebouw om het onderwijs, zoals dat op de Bussel gestalte krijgt, goed in te kunnen richten. Een nieuwe school zit er aan te komen inclusief nog meer (samenwerkings-) partners onder één dak. Sinds kort is er al wel een naschoolse opvang in de mini Bussel gestart, in samenwerking met partner Eigenwijze. Ondanks dat de nieuwbouw op zich laat wachten, staat het onderwijs op de Bussel niet stil. Nieuw meubilair is aangeschaft, wat flexibele werkplekken voor de kinderen biedt. De kinderen kunnen zelf kiezen of ze willen staan aan de statafel, zitten op een kruk of op een stoel en regelmatig wisselen van tafel/groepje. Opgeteld kunnen de kinderen hier voldoende bewegen en variëren in werkhouding. De school heeft onlangs twee studiedagen ingezet om het team op diverse scholen (beter gezegd: op meerdere kindcentra) kris-kras in het land inspiratie op te laten doen over inrichting, bouwstijl enz. voor het toekomstige schoolgebouw.

Bewegend leren

Eén van de speerpunten op de Bussel is bewegend leren. Kinderen spelen steeds minder buiten en kunnen zelf steeds moeilijker tot spel komen. Bewegend leren nodigt kinderen uit tot meer bewegen. De school zet zich in voor meer dan gemiddeld bewegen en dat in samenhang met leren. Het doel van een les wordt dan aangeboden middels een bewegingsvorm. Als voorbeeld: overgooien met een bal op het plein en naar de leerling tegenover jou roepen 7x8. Bal vangen, even nadenken, het antwoord geven (56) en de bal teruggegooid krijgen met een som voor jou (4x9) enz. Iets heel anders: met grote halen schrijven op je eigen tafel, speciale potloden genaamd woodies maken dit mogelijk. Spelenderwijs- en Bewegend leren zorgen voor een hoge mate van betrokkenheid en ook voor veel plezier.

Het jonge kind

Dit schooljaar is er in de onderbouw van de Bussel aandacht voor een specifieke visie op het onderwijs aan het jonge kind, aangezien dit toch wel een bijzondere doelgroep is. Hier kan en wordt het onderwijs op een andere manier vormgegeven dan in de overige groepen. In de vier kleutergroepen staat het spelenderwijs leren centraal. De vertrouwde hoeken, de rijke speel-leeromgeving en de betekenisvolle thema’s vormen een stevige onderwijsbasis voor deze doelgroep.

Snap je Taal

”Als school besteden wij veel tijd aan leesonderwijs. Zo zetten we de aanpak Snap je Taal in om samen met de leerlingen aan de slag te gaan met rijke teksten met behulp van handpoppen in de onderbouw en ‘tekstsnappers’ vanaf groep 4. Daarnaast vinden wij het van belang dat onze leerlingen de nodige leeskilometers maken. Ouder(s)/verzorger(s) spelen daarin een belangrijke rol want lezen doe je niet alleen op school. Regelmatig worden ouder(s) / verzorger(s) opgeroepen om ook thuis leeskilometers te maken. Dagelijks oefenen met lezen kan een groot verschil maken bij het vergroten van de woordenschat, het begrijpen van teksten en het samen genieten van een boek(je) voorlezen.”

High Five

De Bussel is meer dan alleen rekenen, taal en spelling. Overigens: de school boekt goede resultaten. Een fijn pedagogisch klimaat en sociaal-emotionele ontwikkeling staan hoog in het vaandel. In alle groepen wordt gewerkt volgens de Kanjertraining. Het doel is sociaalvaardig en respectvol gedrag te stimuleren alsmede praktische antwoorden te geven op pestgedrag, conflicten, uitsluiting enz. Er is oog voor elk kind, dat blijkt wel hoe iedere leerling ’s ochtends bij binnenkomst ontvangen wordt bij de deur door de leerkracht. Iedereen een hand, high five of zelfbedachte welkomstgroet.

Executieve functies

Wat gebeurt er in je hoofd? Hoe werkt dat bij jou, je vriend, je klasgenoot, je zusje enz. Als mens hebben we in ons hoofd allerlei functies die ons doen en laten aansturen, de zogeheten executieve functies. Zodra je deze leert kennen (op school) kun je die functies verbeteren en aanleren. Daarom wordt er op de Bussel aandacht besteed aan het trainen van deze functies, zoals ‘organiseer je spullen en ‘maak een plan’. Hiervoor wordt een telefoon als metafoor gebruikt, waarbij de apps staan voor de diverse executieve functies.

Betrokkenheid

Ook het onderwijs kampt met personeelstekorten maar opvallend: De Bussel heeft daar niet of nauwelijks last van. Directeur Van Beers: “Er is veel belangstelling voor de Bussel en we ontvangen veel positieve geluiden. De betrokkenheid van allen die de school een warm hart toedragen, doet ons als schoolteam natuurlijk erg goed. Ook bijzonder is dat hier op allerlei fronten vrijwilligers actief zijn. Meer dan eens zijn dat mensen met een onderwijsachtergrond die genieten van hun pensioen. Zij bieden o.a. ondersteuning aan een groepje leerlingen op het gebied van taal, lezen, rekenen. Het is fijn dat zij ook extra hulp aan anderstaligen kunnen bieden. Op diverse fronten is er ruimte om nog extra ouder(s)/verzorger(s) in te zetten. We hebben elkaar nodig. Hoe cruciaal die hulp kan zijn, zien we bij een uitje. Graag trekken we met de leerlingen de wereld in voor diverse excursies, maar dat kan alleen als er ouders meegaan.”