In het mooie Haarsteeg heet directeur Corien van Casteren van De Lambertusschool deze krant van harte welkom. Zo’n 200 leerlingen bezoeken de school waar dagelijks lesgegeven wordt door een enthousiast team.

Door Henk Poelakker

Opvallend

Wie door de Lambertusschool in Haarsteeg loopt, valt verschillende zaken op. Kinderen die lezen, zittend op hun stoel maar ook op tafel, op de grond en lekker buiten. In het onlangs geüpgrade gebouw hangen kaartjes met sommen, met spellingsopdrachten en met woorden. Het gaat hier anders dan anders, kinderen die les krijgen op een andere manier dan achter hun tafeltje. Maar hoe komt dat? Vanwaar die verandering?

In 2019 zag de Lambertusschool dat kinderen steeds minder plezier beleefden aan lezen. Met tegenzin werden de boeken op tafel gelegd. Het gros van de kinderen staarde naar de pagina’s tot de tijd voorbij was. Slechts een enkeling las ook echt een boek. Dat moet anders, vond het team van de school. Hoe laten we de kinderen de fantastische werelden in boeken beleven? Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat onze kinderen weer plezier krijgen in het lezen? Hoe gaan we realiseren dat de leerlingen weer voldoende leeskilometers maken?

Lekker op de bank

Samen met verschillende professionals is het team de afgelopen jaren gaan sleutelen aan het leesplezier van de kinderen. Waarom lezen op je stoel en aan tafel? Thuis plof je lekker op de bank en duik je in een goed boek. Waarom doen we dat hier op school niet? De kinderen hebben de vrijheid gekregen om zelf een lekker plekje uit te zoeken om in hun verhaal te kruipen. Ook de stoffige boekenkast met de niveaukaartjes op de achterkant van de boeken ging op de schop. Er is nu één grote bibliotheekkast waar de boeken op genre gesorteerd staan. Alle kinderen mogen uit alle boeken kiezen. De leerkrachten helpen de kinderen met de keuze voor een geschikt en leuk boek. En die boeken kwamen er. In 2023 is de Lambertusschool het project ‘de Bieb op School’ begonnen. De oude stoffige boeken uit de bibliotheek zijn gesaneerd en er is een fantastische nieuwe collectie samengesteld samen met de leesconsulent van de bibliotheek. Na al die veranderingen blijkt dat de leerlingen meer leesplezier beleven dan voorheen! De kinderen hebben niet alleen de keuze uit verhalende boeken maar ook uit informatieboeken, dichtbundels, zoekboeken, prentenboeken en stripboeken.

Spelen en leren gaan hier hand in hand (Foto: album Lambertusschool)

Spelen en leren gaan hier hand in hand (Foto: album Lambertusschool)

Dynamische Schooldag

Iets anders wat opvalt als je de Lambertusschool binnenloopt is het aantal kinderen dat buiten of op de gang ogenschijnlijk een spelletje doet. Wie beter kijkt zal zien dat het niet zomaar spelletjes zijn maar dat deze kinderen met onderwijs bezig zijn! Sinds 2023 is de Lambertusschool bezig om de Dynamische Schooldag te integreren in hun onderwijs. Bij dit concept staat bewegen centraal. Niet de hele dag aan het tafeltje zitten maar echt bewegen is hier een belangrijk onderdeel van de schooldag. Dit kan door bijvoorbeeld een speurtocht door de school, een estafettespel of een stoepkrijtdictee maar ook heel simpel door af en toe een kleine wandeling te maken tussendoor. Dat bewegen heeft een positief effect op de ontwikkeling van de kinderen.

Plezier beleven

De schooldag op de Lambertusschool wordt dus veelal ingegeven door plezier, kinderen krijgen de kans fantastische boeken te lezen op een heerlijke leesplek. Plezier zie je terug in spellen, in spelen en nu dus ook in de lessen. Bewegen, spelen en leren gaan hand in hand in Haarsteeg. Het oude beeld van iedere leerling aan een tafeltje met een boek voor zich en de leerkracht die aan het zenden is voor de klas verdwijnt. Dat beeld heeft hier plaats gemaakt voor kinderen die plezier hebben. Kinderen die spelend en bewegend leren. Kinderen die met de mooiste verhalen uit nieuwe boeken klaargestoomd worden voor de maatschappij van nu en later.