Het dekken van daken met riet is de laatste tijd steeds populairder. Het valt op dat er in nieuwbouwprojecten zoveel rietgedekte daken zijn, zoals bijvoorbeeld 12 villa’s op het landgoed Steenenburgh. Met interesse is de restauratie van het rietdak van gemeentelijk monument Grotestraat 12 in Drunen gevolgd. Ook was er de schrik met de brand op 9 juni in Heesbeen. Een complete woning met een gedeeltelijk rietgedekt dak brandde in korte tijd geheel af. De bewoners verloren hun huis met inboedel.

Bij de traditionele wijze van rietdekken wordt op de dakconstructie, die bestaat uit een raamwerk van sporen en latten, het riet bevestigd. Het riet wordt bevestigd door middel van binddraad dat om de latten wordt geslagen. Het is een open constructie waarbij het riet van binnenuit zichtbaar blijft. Als ergens in het huis brand uitbreekt en het vuur komt in de buurt van het dak dan zal het droge riet van binnenuit snel branden en zich bovendien langs de binnenzijde van het dak razendsnel verspreiden. Omdat het een open constructie is kan de wind er vrij doorheen blazen en geeft zo het vuur extra zuurstof.

De dakrestauratie van het pand Grotestraat 12 is uitgevoerd als een rieten schroefdak. Het gebruikte riet is natuurriet. De bestaande dakconstructie bestaat uit sporen waarover kruislings latten geslagen zijn. Hierover is voor het decoratieve zicht aan de binnenzijde een enkele centimeters dikke rietlaag gelegd. Deze rietlaag is afgedekt met een laag dampdichte isolatiefolie. Daarop is het dak bedekt met 19 mm dikke brandvertragende multiplexplaten. Het is dan een gesloten dakconstructie geworden. Het vastzetten van de 30 cm dikke rietlaag geschiedt met binddraden, die aan de onderzijde met een schroefje aan de platen worden bevestigd. Aan de bovenzijde worden de draden draaiend bevestigd aan doorlopende staven, waardoor het riet tegen de platen gedrukt wordt. De schoven riet worden met de bovenzijde naar boven gelegd waardoor de dikke onderkanten van de stengels aan de buitenkant in het zicht komen. Om het riet zijn strakke uiterlijk te geven wordt het met een zogenaamd drijfbord vlakgeklopt.

Bijzonder is ook de wijze waarop het dak geïsoleerd is. Bij deze restauratie zijn geen geïsoleerde dakplaten gebruikt maar is gekozen voor een dampdichte Superfoil, een reflecterende multi-isolatiefolie. Deze 19-laagse folie heeft, samen met de 300 mm dikke rietlaag, de voorgeschreven isolatiewaarde. De folie is een ontwikkeling uit de ruimtevaart.

Bart Beaard