Zij begon 47 jaar geleden als pas afgestudeerde juf op basisschool De Wegwijzer in Drunen. Voor het eerste een eigen groep, groep 5 (toen klas 3). Daarna heeft zij alle groepen doorlopen. Veel inwoners van Drunen heeft zij de eerste beginselen van het leesproces bijgebracht. Na jaren groep 3-juf vond Heidi het tijd voor verandering. ‘Dan maar kleuters’, liet zij zich ontvallen, dus… 2 jaar kleuters! Dat was wel even wennen. Net zoals de overstap van kleuters naar groep 8 wennen was. In groep 8 voelde zij zich als een vis in het water. "Samen met ouders de kinderen begeleiden richting het voortgezet onderwijs was een dankbare taak", kijkt zij terug op deze periode.

In haar onderwijscarrière is Heidi van de ene vernieuwing in de ander gevallen. Het ouderwetse schoolbord werd een digibord, schriften werden vervangen door laptops, aardrijkskunde-geschiedenis en biologie werd wereldoriëntatie. Gelukkig bleef 1+1 hetzelfde en bleef ‘ik word’ met een -d…. En ook kinderen bleven kinderen: mooi om te zien hoe kinderen zich van kleuter tot groep 8-er ontwikkelen. Onbevangen en puur! "En mooi om aan deze ontwikkeling jaren een steentje te hebben mogen bijdragen", vindt Heidi.

De cirkel is rond

Heidi hield wel van een uitdaging. Zij rondde de opleiding MO Engels (tweedegraads bevoegdheid) met succes af. Toen de intern begeleider van De Wegwijzer overleed, nam zij deze taak over. Maar niet zonder dat een 2-jarige studie intern begeleider daaraan vooraf ging. Deze functie heeft zij enkele jaren met veel plezier vervuld. "Bijzonder hoe je van toegevoegde waarde kunt zijn, om zorgleerlingen én hun ouders te begeleiden." Haar laatste jaar op De Wegwijzer heeft zij de functie van waarnemend directeur ingevuld.

Inmiddels was Stichting Scala een andere koers gevaren en werden er heel wat veranderingen doorgevoerd. Ondanks dat de rol van intern begeleider haar goed beviel, maakte zij de definitieve overstap naar directeur. Na 33 jaar Wegwijzer sprong Heidi in het diepe en werd zij directeur van De Bussel in Vlijmen, een functie die zij ruim 6,5 heeft vervuld. Met veel plezier en energie heeft zij daar mogen bouwen aan allerlei nieuwe ontwikkelingen.

Op 1 augustus 2018 nam zij het stokje over van Kees Hamers als directeur van De Duinsprong in Drunen. "Dat voelde als thuiskomen", aldus Heidi. Veel ouders had ze zelf als leerling in de klas gehad. Ouders en leerlingen die nu, samen met haar, De Duinsprong gaan verlaten. Het cirkeltje is rond.

Kind mag zichzelf zijn

Samen met het team van De Duinsprong zijn ze een nieuwe weg ingeslagen. Leerkrachten voelen zich samen verantwoordelijk voor het onderwijsproces, bleven in ontwikkeling om het maximale uit alle leerlingen te halen. De Duinsprong ontwikkelde zich tot een Academische Opleidingsschool, de school voldeed aan de criteria van Ouderbetrokkenheid 3.0 en de Inspectie van het Onderwijs beoordeelde de Duinsprong met een 'goed', een mooie waardering voor alle collega’s. "We doen de goede dingen dus op een goede manier", concludeert Heidi. "We vergelijken een kind met zichzelf, niet met een landelijk gemiddelde. Vandaar dat De Duinsprong ook overstapte op het IEP-leerlingvolgsysteem. Alle leerlingen mogen zichzelf zijn, we geven hen graag de ruimte om te groeien." Heidi kijkt verder trots terug op het scholingstraject dat zij samen met het team doorlopen heeft om een doorgaande lijn op het gebied van spelling neer te zetten. "We spreken dezelfde spellingtaal, we laten kinderen nadenken over waarom je een woord zo schrijft."

Mooie momenten en dieptepunten

Gedurende haar onderwijscarrière heeft Heidi veel lief en leed meegemaakt. Veel jonge collega’s startten een gezinnetje en Heidi heeft heel wat baby’s geboren ‘zien’ worden. Blije momenten… maar er waren ook dieptepunten. Corona hakte erin. Het was een onzekere periode, met schoolsluitingen, groepen in quarantaine en naar huis, en het aansturen van het thuisonderwijs. Ook heeft Heidi afscheid moeten nemen van 4 collega’s gedurende haar loopbaan die aan een ongeneeslijke ziekte leden. Bovendien heeft zij te maken gehad met een dodelijk ongeluk van 2 leerlingen. Eén keer als leerkracht en één keer als directeur. "Heftig", beschrijft zij deze perioden. "Maar als team droegen we dit samen, wat de onderlinge band versterkte."

Nieuw hoofdstuk

Heidi staat graag midden tussen de kinderen. Ze mocht mee op schoolreisje, houdt van voorlezen of zo maar even binnen lopen om te kijken hoe het gaat met ‘haar’ leerlingen. "Je bent en blijft juf", verkondigt Heidi altijd. "Echt afscheid nemen doet ik nog niet." Na de zomervakantie zal zij nog een korte periode de nieuwe directeur inwerken, waarna ze op een gepaste wijze afscheid neemt van alle ouders en kinderen. Dan is het mooi geweest: tijd om de bladzijde om te slaan en aan een nieuw hoofdstuk te beginnen.