Phuture Noize (vrij vertaald: geluid van de toekomst) is de artiestennaam van een inmiddels wereldberoemde discjockey, woonachtig in de Vesting Heusden. Bij de burgerlijke stand staat hij ingeschreven onder zijn formele naam Marco Spronk (1994). Hij schrijft voortdurend muzikale hoogstandjes die veel mensen kennen als synthesizer muziek.

Door Henk Poelakker

Dromen worden werkelijkheid

De computer wordt veel gebruikt om deze bijzondere muziek tot stand te brengen. Phuture Noize schrijft niet alleen zelf teksten maar componeert ook de muziek. Op een zomerse middag bellen we bij hem aan. Een jongeman van amper 30 jaar getooid met een baseballpetje en sportslippers, heet ons van harte welkom. Achter de historische woning heeft hij een heuse geluidsarme studio gerealiseerd. Dit is het hart van zijn bestaan: liedjes schrijven, muziek realiseren, dromen tot werkelijkheid laten komen. De eerste vraag die we op hem afvuren: hoe kwam je op het idee om DJ te worden?

Waren we niet goed genoeg?

De hoofdpersoon neemt ons mee naar een grijs verleden toen discjockeys nog plaatjes draaiden en tussendoor vertelden wie de uitvoerende artiesten waren. Deze plaatjes-draaiers werkten veelal in discotheken, cafés en op muziekfestijnen. Toen Phuture Noize in groep 8 van de basisschool zat, was de interesse gewekt voor de wereld van de elektronica. Vele jaren later studeerde hij af aan de Hogeschool Avans in Den Bosch op dat vak. Eerder, hij was toen 14 jaar, zette hij de eerste schreden op het pad van de synthesizers. Samen met Antoine Kraaij groeide hij van een hobbyist naar een professional. “Ik was 17 toen we zelf nummers bedachten, teksten schreven en deze ‘tracks’ op een usb-stick zetten. We stuurden onze nummers naar diverse bekende DJ’s maar kregen nauwelijks reacties. Was onze muziek niet goed genoeg? We traden toch hier en daar al eens op? De aanhouder wint, zo zeggen ze en dus bleven we onszelf ontwikkelen. DJ Deepack was de eerste die een complimentje uitdeelde en via hem maakten we kennis met meerdere discjockeys. Ons optreden op festival Decibel in Hilvarenbeek bleek goed te vallen bij de organisatie. Het balletje begon te rollen, meerdere aanvragen kwamen op ons pad. Vriend Antoine haakte af en ik besloot op mijn 20e alleen verder te gaan.”

Marco (in 't midden) zweept de bezoekers op. (foto: privéfoto)

Marco (in 't midden) zweept de bezoekers op. (foto: privéfoto)

Grote podia in Europa

In de studio van Marco worden de registers open gezet en laat hij horen hoe zijn muziek klinkt. Hij vertelt: “Ik vind mijn inspiratie om nummers te schrijven (inclusief de teksten) door mijn open blik naar de natuur, door geïnteresseerd te zijn in diverse podcasts, door te luisteren naar Chopin en Bach en ga zo maar door. Mijn nummers bevatten vrijwel altijd meer dan muziek, steeds zit er een boodschap in de teksten. Terugkijkend zie en hoor ook ik dat ik gegroeid ben in mijn vak. In de voorbije acht jaar ben ik een veelgevraagde singer-songwriter geworden. Op grote podia ben ik inmiddels welkom: Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Italië, eigenlijk heel Europa. Ook in Canada en zelfs in Australië heb ik mogen laten zien en horen wat ik in mijn mars heb.” Marco toont enkele foto’s van optredens met duizenden dansende fans. Het is de discjockey die de mensen aanzet tot dansen, de massa helemaal uit hun dak laat gaan. “Weet je, in principe is 80% van de nummers die ik op een festival laat horen van mijn hand. Al die nummers heb ik gemaakt met als doel om ze op festivals te laten horen. Ik zie mijn optreden als een show, met opzwepende muziek, bijpassende teksten en een enthousiaste DJ Phuture Noize die de boel aan de gang brengt. Een jaar of vijf geleden had ik 80 optredens per jaar. Teveel en dus zit ik nu op gemiddeld 50 live optredens. Mijn hobby van toen heb ik om weten te turnen naar werk want ik kan hiervan leven.”

Het is iedere keer weer genieten. (foto: privéfoto)

Het is iedere keer weer genieten. (foto: privéfoto)

Defqon.1 Biddinghuizen

In de woning die dateert van de 19e eeuw, ontpopt Marco zich tot een vlotte prater en gezellige verteller. Voor de duidelijkheid wil hij nog even kwijt dat hij dus niet een dj is die we bijvoorbeeld op de radio horen. Hij is producer, zeg maar maker van muziek en tevens uitvoerend discjockey op festivals. Om enkele cijfers te geven: veel nummers zijn zo’n 200.000 keer gestreamd. Dat betekent dat de luisteraar een piepklein bedrag betaald om het nummer te horen. Marco heeft één nummer dat al 33.000.000 is gestreamd. “Gemiddeld kan ik één nieuw nummer per maand componeren. Wil je ook een professioneel artiest worden in de wereld van dansfestivals, zorg dan dat je een goed plan hebt om je nummers voor het voetlicht te krijgen. Anders gezegd: zorg voor een goede marketingstrategie. Behalve dat zorg je voor goede muziek, liefst vernieuwend van aard. Profileer je als DJ als the one and only. Als ik achterom kijk, staat de teller op ongeveer 800 optredens en het leuke is dat ik daar iedere keer met volle teugen sta te genieten. Mag ik mijn hoogtepunt noemen? Dat was vorig jaar op Defqon.1 in Biddinghuizen, een super weekend met 100.000 bezoekers. Daar mogen draaien en mixen is werkelijke fantastisch.”

Heusden

Bij het weggaan, staan we nog even stil bij de Vesting Heusden. Marco: “Ik ben inmiddels van dit stadje gaan houden. Onze woning, ik woon hier samen met mijn vriendin, is een heerlijke stek om te wonen en te werken. Heusden timmert wat betreft activiteiten flink aan de weg met veel aandacht voor cultuur en geschiedenis. In onze achtertuin voel je op een drukke zondagmiddag het rustige dorpse karakter terwijl je de stadse gezellige drukte ervaart zodra je de voordeur uitstapt.”