Cultureel Heusden hield afgelopen vrijdagavond 31 mei en zaterdagavond 1 juni Heesbeen bezet. Enkele honderden bezoekers aan het Heusdense openpodiumfestival OpTrede zagen ongewone voorstellingen op geheime locaties. Het thema van deze zeventiende editie was: OpTrede Hecht. Dat leidde tot talloze kwinkslagen en zoals elk jaar weer tot nieuwe samenwerkingen tussen acts.
Honderden bezoekers
Traditiegetrouw verzamelden honderden bezoekers zich op de begin- en eindlocatie. In Heesbeen werd dat het Dorpshuis. Van daaruit ging het publiek groepsgewijs te voet naar zes geheime plekken voor verrassingsoptredens door en met Heusdenaren. Van dans tot theater en van meezingers tot slagwerk. Omdat de variëteit van deze kleine kern zich uitstrekt tot aan de Maas, verbonden twee historische bussen de verst weg gelegen locaties met elkaar. Zanger Antwan Bodar kreeg in ‘zijn’ bus de handjes op elkaar en conductrice Mariliene van Wely liet haar passagiers snelbusbingo spelen met ludieke ‘hechtende’ prijzen, zoals nietmachines, pleisters en wasknijpers.
Kleine optredens
De acts trakteerden het publiek op mooie kleine optredens van steeds een kwartier. Het thema ’Hecht’ was tijdens heel OpTrede voelbaar en merkbaar. Niet zonder reden, want Verschillen Verbinden is immers het Heusdense culturele leidmotief van 2024. Daarom heeft de organisatie actief gezocht naar manieren om mensen te verbinden en verschillen te omarmen. En wat was het genieten. Zoals de enthousiaste leerlingen van het d’Oultremontcollege tussen de hooiblokken in een stierenstal. Hun toneelstuk ging over een kunstwerk dat na een ruzie aan elkaar geplakt moest worden met pleisters. Even verderop gevolgd door een intens beleefde dans over verwijdering en hechting.
Band
Tijdens de voorbereidingen van OpTrede - en óók tijdens hun spel voor live publiek - smeden de acts die worden samengebracht al snel een band met elkaar. Theaterplatform, dat een tof voorproefje bracht van de nieuwe musical Woef Side Story met indrukwekkende kostuums en dito zang, werd muzikaal afgewisseld door de band Happy Hour. Dat gebeurde in een fabriekshal met een geweldige akoestiek. Of vader en zoon Marc en Floris van Delft met de voorstelling ’Hechten aan herinnering’. Waar iedereen stil werd van Floris’ loepzuivere stembereik, om vervolgens moeiteloos over te schakelen op de verbindende americana van de internationale leden van Ricky and the Wicker Men, waarbij de 9-jarige dochter van de gitarist met veel lef voor het geïmproviseerde podium een countrydans ten beste gaf.
Thuiswedstrijd
Heel veel groter kon het contrast niet zijn toen de gracieuze, verstilde gemaskerde dans van Wilmie Thielen & Friends werd gevolgd door een hilarisch stuk van het Heesbeens Toneel, dat deze thuiswedstrijd niet wilde overslaan. Percussionisten en andere muzikanten van Slagwerkgroep Drunen bleken de inleiding te zijn van een impro-stuk van Samenspel. Het leverde in de metaalfabriek van VMG een veelheid aan creatieve invalshoeken op, zoals een poppenkast met marionettenvoeten in een percussieve dans. Het Pieck en Bibliotheek Heusden brachten gedichten en enkele blokfluitstukken uit de Gouden Eeuw van de geboren Heusdense componist Jacob van Eyck. Dat gebeurde tegen het mystieke, halfdonkere decor van jachten in een scheepsonderhoudswerf.
Elk optreden anders
Het zijn dit soort onverwachte settings die elk optreden weer anders maken. Daaraan verdient OpTrede 2024 zijn reputatie als jaarlijks cultureel plakboek van Heusdense hoogtepunten. Welk deel van Heusden volgend jaar aan de beurt is, blijft nog even geheim. Wie op de hoogte wil blijven: www.optrede.nl.
Foto’s door Pien Boelen voor Heusden4you