Docent Banning gebruikt tijdens zijn lessen verschillende methodes om het lesgeven op een prettige manier te laten verlopen. In dit betoog wil een vwo-5 leerling van het d’Oultremont College de stelling van de titel onderbouwen met argumenten vanuit zijn eigen ervaringen als leerling.

Mentale spagaat en open perspectief

”Ten eerste gebruikt Banning het ‘ver-staan’ en de ‘mentale spagaat’. Verstaan is de ‘key tot succes’ in het lesgeven. Ver-staan is jezelf open stellen voor de mening van anderen. Je kan dit ook lezen als elkaar vér-stáán. Je zet beiden een stap vooruit met het been vooruit (het openen van je perspectief) naar elkaar toe om zo een middenweg te vinden. Bij het ver-staan hoort ook de mentale spagaat. Bij de mentale spagaat laat je zien dat je open staat voor tegenspraak, ook als je dat veel moeite kost. Je bent bereid om de meningen van andere mensen aan te horen en deze te begrijpen. Wanneer je ver-staan de de mentale spagaat toepast als docent, geef je les met een open perspectief. Bij een open perspectief ben je niet alleen met je eigen bewustzijnsconstructies bezig, maar ook met die van anderen.”

Davidster als integratiesymbool

”Wanneer je deze manier van lesgeven gebruikt, krijg je een perfecte samenwerking tussen leerling(en) en docent. En wie wil dat nou niet? Door de Banning-methode te gebruiken, integreer je ook de Davidster in de lessen. Zie de bijgaande foto en uitleg hieronder.

De rode driehoek vormt de mening van de leerling; de groene driehoek vormt de mening van de docent. Wanneer je de Banning-methode toepast, gebruik je beide meningen om tot een goede oplossing te komen. Dat is waar de twee driehoeken elkaar overlappen, anders gezegd waar leerling en docent in interactie met elkaar zijn. Daarnaast is er in de les ook altijd wat ruimte voor de eigenheid van de leerling(en) én van de docent: dat zijn de groene en rode punten. Kortom, zo creëer je de perfecte samenwerking tussen docenten en leerlingen door middel van de Banning-methode!”