Wie de personeelskamer van basisschool Het Kompas in Nieuwkuijk binnenstapt, ziet al snel wat hier belangrijk wordt gevonden. Liefde en humor zijn de ingrediënten voor een sfeervol werkterrein, zo staat er op een tegeltje geschreven. Directeur Anouk Pelders-Fitters (1993) heet ons welkom met een brede lach. Ze vertelt dat ze sinds 2018 op deze gezellige school werkzaam is. Met ingang van dit nieuwe schooljaar is ze de directeur die 16 teamleden aanstuurt. Ook heeft ze veelvuldig contact met meneer Hans die iedere ochtend als vrijwilliger allerlei hand- en spandiensten verricht. De 175 leerlingen vinden hier een veilige leeromgeving.

Door Henk Poelakker

Waar leren leuk is

Anouk is trots op haar school: “We vinden het belangrijk dat onze leerlingen met plezier naar school komen. Dat klinkt eenvoudig en ook een beetje als een open deur maar we zetten ons daadwerkelijk in voor een veilige en prettige leeromgeving. Er zijn op Het Kompas symbolisch meerdere sleutels voor ieder kind beschikbaar om problemen op te lossen. Soms zijn er meerdere stappen nodig om weer vriendjes te zijn met klasgenoten. In dat geval worden meerdere ‘sleutels’ aangereikt. We stimuleren het doorzettingsvermogen, we gaan voor in hoe je met elkaar omgaat. Deze manier van werken heeft een groot preventief gehalte. Bij ons op school leer je samen te werken, ook met kinderen die (nog) niet je beste vrienden zijn. Wat we horen is dat kinderen bij ons het leren leuk vinden, dat zij het een uitdaging vinden om stappen voorwaarts te zetten.”

Lezen

Te vaak horen we de media zeggen dat het leesonderwijs in ons land achter blijft ten opzichte van andere Europese landen. De directeur is duidelijk: “Wij vinden het leesonderwijs heel belangrijk. Daar besteden we dan ook extra aandacht aan. Lezen en voorlezen wordt daadwerkelijk gestimuleerd onder andere door kinderen van de groepen 7 en 8 samen te laten lezen met jongere kinderen. Dat is niet alleen goed voor het leesonderwijs maar ook voor het leren samenwerken.

Bewegend leren krijgt hier gestalte.

Bewegend leren krijgt hier gestalte.

Dorpsschool

Nieuwkuijk mag trots zijn op zo’n mooie school met ruime leslokalen en grote raampartijen die veel licht binnen laten. Het gebouw is neergezet in 1966. Vanaf dat moment kregen de leerlingen van de voormalige jongensschool én meisjesschool les onder één dak. Anouk: “Dit is een echte dorpsschool die relatief klein is, waar iedereen elkaar kent, waar het ons-kent-ons gevoel tastbaar is. Geen drempels, bewust open deuren, altijd bereid tot een gesprek, tot het beantwoorden van vragen. Een goede sfeer, ook binnen ons team waar we dit jaar maar liefst vier nieuwe leerkrachten mochten verwelkomen. Alle groepen zijn bemand en we zijn blij op dit moment geen lerarentekort te hebben.”

Buiten treffen we een groot schoolplein aan, dat wat betreft omvang uniek is in onderwijsland: veel groen en onder andere een droomtuin voor de kleuters. Binnen is een fraaie aula gesitueerd die vooral gebruikt wordt voor een musical, diverse voorstellingen, het sinterklaasfeest enz.

Cultuur

Anouk is een ware ambassadeur voor haar school. “De prima sfeer, de ruimte in en om de school, de goede scores op toetsten, de aandacht voor cultuur, dat alles is in ons voordeel. Ieder schooljaar reserveren we twee weken voor cultuur. Concreet betekent dat een museumbezoek, een kunstweek met voor iedere groep een ander thema (bijv. groep 7 Picasso, groep 8 het impressionisme) en betrekken van de eigen omgeving bij het onderwijs. Dat laatste vertalen we naar een bezoek aan de Emmamolen, een rondleiding door het dorp door iemand van de Heemkundekring en aandacht voor de Tweede Wereldoorlog (hoezo liggen er vóór onze school twee zogeheten struikelstenen?). Behalve aandacht voor het samen werken aan een opdracht, stimuleren we ook het zelfstandig werken. Niet ieder kind heeft de leerkracht steeds nodig bij het oplossen van bijvoorbeeld die lastige rekensommen. Die leerlingen gaan voor een groot deel zelfstandig aan het werk terwijl de leerkracht dan extra uitleg kan geven aan de leerlingen die dat nodig hebben.”

Bij ontdekkend leren is de motivatie van de kinderen groot.

Bij ontdekkend leren is de motivatie van de kinderen groot.

Wie is Anouk?

Ze is getrouwd en is moeder van zoontje Owen van één jaar. Het gezin woont in Drunen. In haar vrije tijd blaast ze graag een toontje mee op haar saxofoon in een carnavalsband. Werken in het onderwijs was al heel vroeg in haar leven een doel. “Ik ben ervan overtuigd dat humor verbindend kan werken, vooral bij lastige vraagstukken. Belangrijk vind ik mijn zichtbaarheid. Op het plein de kinderen en ouders welkom heten, even binnenstappen bij een onderbouw-overleg, niet de hele dag in de directiekamer achter de computer. Over computer gesproken: vooral bij het vak Wereldoriëntatie (lees: de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur) zetten we de computer doelgericht in. Als directeur wil ik dit schooljaar vooral inzetten op teambuilding (een uitje, een vragenspel, een etentje), elkaars talenten nader leren kennen, op naar een zelfsturend team. Ons schoolbestuur dat Scala heet, stippelt samen met de directeuren van de aangesloten scholen beleid uit dat leidt tot goede resultaten in een veilig milieu.”