Directeur Elly Sebregts (1960) is trots op haar school in Oudheusden. De 120 leerlingen van 4 t/m 12 jaar, met heel diverse achtergronden, krijgen hier dagelijks les van 18 betrokken en enthousiaste leerkrachten. De school is gehuisvest in een spiksplinternieuw gebouw dat prachtig gelegen is tussen oude bomen en veel groen. Het moet voor ouders, leraren en kinderen heerlijk zijn om elkaar hier dagelijks te ontmoeten.

Door Henk Poelakker

In het gebouw zijn nog vele andere disciplines ondergebracht: een school voor speciaal onderwijs, kinderopvang, peuterspeelzaal, jeugdzorg. Anno 2024 is de school een kindcentrum geworden waar de directeur sinds 2016 aan verbonden is. Ze vertelt: “We zijn een zogeheten samenwerkingsschool, een fusie tussen de openbare- en katholieke school. Hier is iedereen welkom ongeacht achtergrond, leefwijze, kleur enz. We bieden een veilige plek voor iedereen, acht jaar basisonderwijs waar je handvatten krijgt aangereikt ter voorbereiding op die grote mensenwereld.”

Buiten kan er spelenderwijs geleerd worden (foto Henk Poelakker)

Buiten kan er spelenderwijs geleerd worden (foto Henk Poelakker)

Waarom zou ik kiezen voor deze school?

De vraag zet de directeur op scherp want ze wil graag vertellen waar zij, samen met het bestuur van de Scalascholen plus de teamleden, voor staat. “Kijk, dit gebouw is ontworpen voor het onderwijs van nu. Geen saaie klaslokalen met lange gangen en hoge ramen. Nee, bij ons veel licht en ruimte in de school met een mooie aula, nieuw meubilair en lesboeken van deze tijd. De Dromenvanger staat letterlijk middenin het dorp Oudheusden, een kern met zo’n 3.000 inwoners. Hier wordt transparant gewerkt en dat betekent onder andere herkenbaar onderwijs. Ik durf te zeggen dat we een warme school zijn waar ieder zich thuis kan en mag voelen. Natuurlijk vinden ook hier niet tolerante voorvallen plaats maar met een goed gesprek en een tweede kans lukt het ons om de leerlingen perspectief te bieden voor weer een fijne schooldag. Onze school heeft een groot hart. De deuren gaan open voor nieuwkomers, kinderen van arbeidsmigranten, anderstaligen, vluchtelingen. Met z’n allen zijn we trots dat we kinderen kansen kunnen bieden. En dan praten we hier over maar liefst 13 verschillende culturen.”

De Dromenvanger is een onderwijskansenschool?

Elly Sebregts ziet graag dat haar school een verbindende rol speelt in het leven van de leerlingen. “Vanuit wederzijds vertrouwen tussen ouders en school denken en handelen wij oplossingsgericht. Taalachterstanden zijn uitdagingen waar dagelijks stapjes voorwaarts worden gezet. Hoe mooi is het dat we hier ook ouders kansen bieden om de Nederlandse taal onder de knie te krijgen. Vertellen hoe in ons land Sinterklaas gevierd wordt, luisteren naar ouders hoe in hun cultuur het Suikerfeest gestalte krijgt. Dan ben je meer dan alleen een leerinstituut, dan ben je medeopvoeder voor kinderen die zes uur per dag aan ons worden toevertrouwd. Ook de overheid waardeert ons als onderwijskansenschool door extra subsidies en extra leerkrachten. Door wekelijkse lessen rondom hoe je met elkaar omgaat, creëren we hier een sfeer van veiligheid en herkenbaarheid. Leerkrachten zijn hier geschoold in het geven van lessen rondom anti-pestgedrag. We mogen ons daarom Kanjerschool noemen.”

Welke vier pijlers kent De Dromenvanger?

We komen tot de kern van deze school. De directeur noemt in één adem de vier pijlers: Samen, Zelfredzaam, Regelmaat en Kansrijk. Dat verdient een toelichting. “Dat we hier breed inzetten op samenwerken moge duidelijk zijn. We hebben elkaar als mens iedere dag nodig. Samenwerken met niet altijd je vriend of vriendin is een goede voorbereiding voor het kind op een wereld buiten school. Kennisnemen van andere leefwijzen en culturen verrijkt je als kind en volwassene. Zelfredzaam staat voor het tegenovergestelde van 'samen'. Wij vinden het belangrijk dat een kind ook zelfstandig, ook alleen en zonder hulp kan functioneren. Dat varieert van zelf je jas aan kunnen trekken tot een moeilijke rekensom zelfstandig kunnen oplossen. Het woord regelmaat kennen ouderen onder ons nog uit de vorige eeuw toen de drie R’s razend populair waren in de opvoeding: Rust, Reinheid, Regelmaat. Ik ben er van overtuigd dat een opgeruimde klas, een geordende school, een leerkracht die het goede voorbeeld geeft, bijdragen aan goede wereldburgers. Tot slot het woord Kansrijk. Hoe mooi zou het zijn als ieder kind dezelfde kansen krijgt. Door onze leerlingen niet altijd als groep te zien maar ook als individu, sluiten we aan bij de mogelijkheden van het kind. Wij als Dromenvangers halen het beste uit iedere leerling naar boven.”

Kun je iets vertellen over Bewegend leren?

De directeur neemt ons mee naar buiten waar op het schoolplein de getallen 1 t/m 100 groot op stoeptegels zijn geplakt. “Hier kun je spelend de tafels leren. De leerkracht zegt bijvoorbeeld ga staan op de 4. Let op: nu vier stappen verder, en weer vier stappen verder. Lijfelijk ervaart de leerling door te springen naar het volgende getal dat het telkens stapjes van vier zijn. Ander voorbeeld: ik zeg tegen een leerling zeven keer acht en gooi meteen een bal naar hem toe. Als hij het antwoord weet en de bal weet te vangen, heeft hij een punt. Kijk en hier hebben we de windrichtingen geplakt. Spring naar het noordwesten en kijk van daaruit naar het zuiden. Onderzoek heeft laten zien dat als je met je lichaam ‘leert’ dat veel beter in je hersenen wordt opgeslagen dan alleen sommetjes uit een boek.”

Heeft u zelf ook dromen?

Een brede glimlach op het gezicht van onze gesprekspartner. “Laat ik beginnen met te vertellen waarom onze school De Dromenvanger heet. Schrijfster Mieke van Hooft woonde ooit in Oudheusden. Zij schreef kinderboeken waarin je zo heerlijk kunt wegdromen. Dromen hebben volgens haar altijd te maken met iets wat je graag wilt. Ze gaan over iets waar je blij van wordt. Daarom, zo zegt zij, is het belangrijk om zuinig te zijn op je dromen. Laat ze niet wegvliegen maar probeer ze te vangen zodat je niet vergeet wat je droom is. Mijn droom voor onze school is dat dromen uit mogen komen. Wij leren kinderen dat je mag dromen, dat je wensen mag hebben. De school biedt de leerlingen kansen, net als ook ouders en opvoeders jou mogelijkheden bieden. En natuurlijk is de hardheid van de maatschappij ook hier regelmatig te vinden want ook wij kunnen geen ijzer met handen breken. Maar voel, proef en ervaar dat De Dromenvanger een warme school is, toegankelijk voor iedereen met duidelijke regels en mensen die het goed voor hebben met jou als kind, met jou als ouder/opvoeder.”